Studiekeuze - methodieken

Werkgroep DeMo werkt aan een catalogus van nuttige methodieken voor studiekeuzebegeleiding in de eerste graad secundair onderwijs.

Ontwikkeling methodiekencatalogus

Dit schooljaar willen we inspirerende methodieken samenbrengen. We nodigen iedere school in Deinze uit om één of twee methodieken op te stellen en te delen. Dat mogen bestaande methodieken zijn of nieuwe experimenten, zo lang je er zelf maar enthousiast over bent. De uitdaging is om ook voor de minder evidente pijlers methodieken te vinden.

Een aantal voorbeelden van methodieken vind je hieronder.

Nieuwe methodieken

Je kan een nieuwe methodiek indienen via dit formulier.

Volgende vragen komen in het formulier aan bod:

• Naam en korte beschrijving methodiek
  • Pijlers waarbij de methodiek past
  • Duur en verloop
  • Nodige materialen en begeleiding
  • voor- en nadelen en eventuele reacties
  • eventuele bijhorende bestanden
  • eventuele referenties

Catalogus

Spelen met talenten

Omschrijving:

Leerlingen dromen over hun toekomst aan de hand van "veilige", niet schoolse vragen. Het gaat niet zozeer over wat ze antwoorden, maar vooral over de vraag "waarom" ze dat antwoord geven. Welke gevoelens, gedachten, ... zitten erachter? Vooral "out of the box"-denken is hierbij belangrijk. Schoolse resultaten zijn even niet van tel.

• Leerlingen mogen dromen
  • Ouders betrekken
Studiekeuzebundel 2de jaar Leiepoort Campus Sint-Vincentius

Omschrijving:

De leerlingen vertrekken vanuit hun talenten en dromen. Ze ontdekken deze zelf en luisteren ook naar wat anderen over hen denken. De leerlingen reflecteren vervolgens over kiezen.

Ze staan stil bij meervoudige intelligentie en brengen in kaart waar ze goed in zijn. Via een talententest leren ze zichzelf nog beter kennen.

Na deze zoektocht naar wie ze zijn en waar ze goed in zijn, krijgen ze informatie over de verschillende studierichtingen op onze school. Vervolgens maken de leerlingen een keuze die besproken wordt met de klassenleraar en de ouders.

• Talenten
  • De leerling buiten de klas
  • Zicht op studierichtingen
Multiple intelligenties

Omschrijving:

De leerlingen krijgen een overzicht van de verschillende 'soorten' intelligenties. Ze duiden de uitspraken aan die bij hen passen. Zo ontdekken ze welke 'soorten' intelligenties zij hebben. Op basis daarvan denken ze na over welke vakken op school hen liggen en niet liggen om zo tot een gepaste studiekeuze te komen.

• Evenwaardigheid
  • Zelfreflectie