Titel:
Elke Standaert
Afbeelding:
Omschrijving:

Leerlingen dromen over hun toekomst aan de hand van "veilige", niet schoolse vragen. Het gaat niet zozeer over wat ze antwoorden, maar vooral over de vraag "waarom" ze dat antwoord geven. Welke gevoelens, gedachten, ... zitten erachter? Vooral "out of the box"-denken is hierbij belangrijk. Schoolse resultaten zijn even niet van tel.

pijlers:
  • Talenten
  • Leerlingen mogen dromen
  • Ouders betrekken
Duur:
50 minuten
verloop:

1. In de klas - leerlingen verdeeld in groepjes van max. 4.

De kaartjes liggen omgekeerd op de tafel. Elke leerling trekt om beurt een kaartje en leest de vraag voor. Elke leerling denkt even na over de vraag en omschrijft met kernwoorden zijn antwoord. Daarna worden de antwoorden in het groepje besproken. De leerlingen leren elkaar daardoor kennen en kunnen ook zaken opmerken over de anderen. De leerkracht begeleidt de leerlingen om tot een zinvolle omschrijving van de talenten te komen.

2. Nabespreking

Als het merendeel van de vragen is beantwoord en het spel wordt afgerond, volgt een verwerking. Elke leerling bekijkt afzonderlijk de antwoorden en probeert een rode draad te vinden. Welke talenten vallen het meest op en welke droomjob zou je nu kiezen? Het is zinvol dat de begeleider zelf tijd neemt om een duidelijke omschrijving te formuleren.

3. Thuis

De derde en misschien wel belangrijkste stap, is het gesprek thuis. Het is de bedoeling dat de leerling dit blad en bijhorende antwoorden bespreekt met iemand die hem goed kent (ouder, grootouder, ...). Die persoon wordt gevraagd om zijn mening te geven over de talenten van de leerling. Vooral het gesprek thuis rond dromen en talenten is heel belangrijk. De leerling dient dan ook voldoende tijd te krijgen om dit op een gepast moment te bespreken.

4. Klassenraad / oudercontact

De informatie die ouders geven, kan worden gebruikt op de klassenraad of als start op het oudercontact. Het kan heel verhelderend zijn om het gesprek op een positieve manier te starten met het bespreken van talenten.

Begeleiding:
Leerkracht die leerlingen goed kent. Voeling met een talentenbenadering is nuttig.
Voordelen:
  • Veilige methodiek.
  • Staat los van punten en vakken.
  • Gesprek over toekomst wordt thuis gestimuleerd.
  • Zinvol om op een positieve manier klassenraad en oudercontact te starten.
Valkuilen:
  • Begeleider moet in de antwoorden karaktereigenschappen en talenten kunnen zien.
  • Leerlingen moeten gemotiveerd worden om mee te werken.
Contactmail:
onderwijs@deinze.be
Website:
referentie:
Blik op jong talent (www.blikopjongtalent.nl)