Titel:
Vicky Van de Walle
Afbeelding:
Omschrijving:

De leerlingen krijgen een overzicht van de verschillende 'soorten' intelligenties. Ze duiden de uitspraken aan die bij hen passen. Zo ontdekken ze welke 'soorten' intelligenties zij hebben. Op basis daarvan denken ze na over welke vakken op school hen liggen en niet liggen om zo tot een gepaste studiekeuze te komen.

pijlers:
  • Talenten
  • Evenwaardigheid
  • Zelfreflectie
Duur:
1 lesuur
verloop:
  1. De leerkracht bekijkt met de leerling het overzicht van de verschillende intelligenties en bespreekt deze.
  2. De leerlingen duiden zelfstandig/individueel aan welke uitspraken bij hen passen. De leerkracht maakt duidelijk dat elke passende uitspraak aangeduid moet worden.
  3. De leerlingen tellen bij elke intelligentie hoeveel uitspraken ze aangeduid hebben en bepalen zo welke 'intelligenties' ze bezitten.
  4. De leerlingen bepalen welke vakken passen bij hun intelligentie.
  5. De leerlingen bekijken ook waar ze niet sterk in zijn.
  6. Ze denken vervolgens na over de vakken die hen niet liggen, waar ze het moeilijk mee hebben.
Begeleiding:
Eén begeleider per klas - bij voorkeur de klassenleraar of een leerkracht die de leerlingen echt kent
Voordelen:

Leerlingen reflecteren. Leerlingen worden aangemoedigd na te denken over hun eigen 'intelligentie'. Het principe van evenwaardigheid is sterk in deze methodiek aanwezig: iedereen is goed in iets, iedereen heeft werkpunten.

Leerlingen die minder goed zijn in wiskunde/Nederlands/Frans, vinden het heel positief te zien waar zij sterk in zijn, bevestigd te zien waar zij knap in zijn.

Contactmail:
vwv@sintvincentiusdeinze.be